середа, 9 липня 2014 р.

Розв'язування задач статистики

Вибіркові характеристики.

При статистичних дослідженнях вибірки важливим етапом є оцінювання її числових характеристик, які називають вибірковими характеристиками.
Розмах вибірки R — це різниця між найбільшим і найменшим значенням випадкової величини у вибірці.
Для вибірки, розглянутої в прикладі 1 попереднього пункту, маємо R = 12 - 1 = 11.
Мода вибірки МO — те значення випадкової величини, що зустрічається у вибірці найчастіше.
Для вибірки, розглянутої в прикладі 1 попереднього пункту є дві моди — це числа 7 і 8. Можна записати МO1 = 7; МO2 = 8.
Медіана вибірки Ме — серединне значення ранжованої вибірки.
Медіана ділить ранжовану вибірку на дві рівні за кількістю частини. Якщо у вибірці непарна кількість випадкових величин, то його медіаною є число, яке стоїть посередині.
Наприклад, у ранжованій вибірці:
що складається з 7 випадкових величин, медіаною є число 3. Можна записати Ме = 3.
Якщо у вибірці парне число випадкових величин, то медіана — середнє арифметичне двох чисел, що стоять посередині.
Наприклад, у ранжованій вибірці:
що складається з 8 випадкових величин, медіана — це середнє арифметичне чисел 4 і 5, що стоять посередині ряду. Отже, Ме = (4 + 5)/2.
Середнє арифметичне вибірки  — це середнє арифметичне всіх її значень x1; x2; x3;…; xn.
Так, наприклад, середнє арифметичне вибірки, розглянутою у прикладі 1 попереднього пункту знаходиться наступним чином:





Розв'язування задач статистики

Приклад 1
Для з'ясування рівня знань учнів 9-х класів у школах мікрорайону склали спеціальну контрольну роботу з шести завдань. У школах мікрорайону навчається 710 дев'ятиклас­ників, з яких випадковим чином відібрали 50 учнів (обсяг вибірки n), і в алфавітному спис­ку цих учнів біля кожного прізвища після проведення контрольної роботи проставили кількість правильно розв'язаних задач. Вийшов ряд даних (статистичні дані):
4; 2; 0; 6; 2; 3; 4; 3; 3; 0; 1; 5; 2; 6; 4; 3; 3; 2; 3; 1; 3; 3; 2; 6; 2; 2; 4; 3; 3; 6; 4; 2; 0; 3; 3; 5; 2; 1; 4; 4; 3; 4; 5; 3; 2; 3; 1; 6; 2; 2.
Щоб зручніше було аналізувати інформацію, розташували ці числа в порядку їх зростан­ня (ранжирування ряду даних):
0; 0; 0; 1; 1; 1; 1; 2; 2; 2; 2; 2; 2; 2; 2; 2; 2; 2; 2; 3; 3; 3; 3; 3; 3; 3; 3; 3; 3; 3; 3; 3; 3; 3; 4; 4; 4; 4; 4; 4; 4; 4; 5; 5; 5; 6; 6; 6; 6; 6.
Для кращого сприйняття і полегшення подальшого аналізу результатів, їх подають у виг­ляді таблиці, яка встановлює зв'язок між впорядкованим рядом статистичних даних і відповідними їм частотами mі (або відносними частотами vi)

Кількість правильно розв'язаних задач, хі
0
1
2
3
4
5
6
Частота, mi
3
4
12
15
8
3
5
Відносна частота, vi , (у %)
6
8
24
30
16
6
10
Перевірка: 1) додаємо всі частоти ті і одержуємо обсяг вибірки n = 50;
2) додаємо всі відносні частоти vi, і одержуємо 100%. Отже, таблиця заповнена правильно.

Для графічного подання даних на основі цієї таблиці можна побудувати різні типи діаграм частот (або відносних частот):
1) лінійна діаграма являє собою набір відрізків, що спираються на певні значення випадко­вої величини хі (статистичні дані), а висоти їх дорівнюють відповідним частотам mі (або віднос­ним частотам vi,) цих величин:

 2) стовпчаста діаграма складається з окремих стовпців - прямокутників, основи яких вибирають довільної ширини на значеннях випадкової величини хn а висоти дорівнюють відповідним частотам mi. (або відносним частотам vi) цих величин:
3) для побудови кругової діаграми круг розбивається на сектори, центральні кути яких пропорційні відносним частотам vi, обчисленим для кожного значення випадкової величини:


Крім діаграм для графічного представлення результатів використовують полігони частот (або відносних частот).
Полігон частот являє собою ламану, відрізки якої послідовно з'єднують точки з коорди­натами (хi; vi), де хі - значення випадкової величини, а vi. - відповідні їм частоти.


Увага!  
У випадках, коли в статистичному ряді даних однакові значення зустрічаються рідко, а кількість різних варіантів досить велика, для обробки даних будують інтервальний ряд. Для побудови такого ряду спочатку знаходять серед даних найбільше значення і найменше значення і визначають розмах ряду даних. Потім весь інтервал значень ряду даних розби­вається на декілька (5 -10) однакових інтервалів і визначається, яка кількість даних по­трапляє в кожний інтервал.

Приклад  2
Для з'ясування, чи зручно розташована школа в мікрорайоні, провели опитування учнів. Вибраних випадковим чином 100 учнів (обсяг вибірки n) запитали, скільки часу кожен з них витрачає на дорогу від дому до школи.
У результаті опитування отримали ряд даних (статистичні дані):
40, 18, 31, 45, 24, 30, 37, 15, 39, 34, 48, 25, 30, 7, 27, 52, 43, 38, 47, 8, 21, 40, 32, 53, 45, 54, 35, 28, 32, 12, 26, 35, 48, 19, 33, 26, 17, 30, 42, 22, 53, 28, 42, 36, 23, 10, 34, 46, 16, 29, 35, 52, 41, 32, 21, 39, 55, 25, 29, 8, 36, 44, 26, 55, 34, 19, 42, 54, 27, 10, 45, 20, 31, 50, 18, 9, 41, 14, 38, 40, 23, 49, 33, 15, 24, 46, 36, 28, 32, 37, 51, 20, 29, 47, 33, 27, 41, 22, 39, 40.
Найбільше значення серед даних - 55, найменше - 7, розмах вибірки: 55 - 7 = 48. Вибере­мо довжину інтервалу, наприклад: 48:6 = 8. За початок кожного інтервалу прийнято брати значення, розташоване на півінтервалу лівіше найменшого значення в ряду, тобто 7 - 4 = 3. Тоді границі інтервалів: 3, 11, 19, 27, 35, 43, 51, 59. Визначимо, скільки значень потрапить у кожний інтервал, тобто частоту попадання в даний інтервал. Побудуємо таблицю:

Інтервал часу (у хв), х,
3-11
11-19
19-27
27-35
35-43
43-51
51-59
Частота, m
6
8
17
24
23
13
9
Для інтервального ряду використовують спеціальне графічне зображення - гістогра­му частот (або відносних частот).
Гістограма частот являє собою ступінчасту фігуру, що складається із з'єднаних між со­бою стовпців-прямокутників; основою кожного стовпця слугує проміжок значень випадко­вої величини, а висотою - частота, з якою зустрічається ця величина.

Приклад 3.
Учні 9-го класу проходили тестування з математики, де оцінка виставлялася за 100-бальною шкалою. Середня оцінка 10 учнів становила 81 бал. Якою має бути середня оцінка реш­ти 20 учнів класу, щоб середня оцінка всього класу дорівнювала 85 балам?
Розв'язання.
Нехай оцінка одного учня х1 балів, другого - х2 балів, тридцятого – х30 балів. Тоді се­редня оцінка 10 учнів становить 81 бал: (x1+ х2+...+х10):10 = 81. 
Cередня оцінка решти 20 учнів нехай буде z:  (x11+ х12+...+х30):20 = z , а середня оцінка всього класу дорівнює 85 балам: (x1+ х2+...+х30):30 = 85.Одержуємо систему з трьох рівнянь:
x1+ х2+...+х10 = 810;  x11+ х12+...+х30 = 20z; x1+ х2+...+х30= 2550
з якої визначаємо z:
810 + 20z = 2550,
20z = 2550 - 810,
20z =1740,
z = 87.
Відповідь: середня оцінка решти 20 учнів класу становить 87.


Задачі для тренування.

1. Середнє арифметичне п'яти чисел дорівнює 300. Одне з цих чисел дорівнює 900. Знайдіть середнє арифметичне решти чотирьох чисел.
А)  250;      Б) 200;          В)  150;     Г)  100.

2. Середня висота 10 будинків дорівнює 60 м, а середня висота чотирьох з них - 48 м. Чому дорівнює середня висота решти 6 будинків?
А)  60м;     Б)  64 м;     В)  68м;      Г)  72м.

3. Учень отримав табель з такими оцінками: 5, 6, 6, 7, 6, 5, 9, 10, 6, 6. Знайдіть середнє зна­чення вибірки, моду, медіану. Побудуйте полігон частот.



Немає коментарів:

Дописати коментар